Tankar om Catena Media som rasade 16,6% på dålig Q2:a

I veckan som gick kunde man uppleva att affiliate marketing bolaget Catena Media rasade 16,6% på en dålig Q2 rapport.

Storyn i Catena Media är en stark tillväxt av ny siter som skall få allt fler att spela på uppdragsgivarnas spel och betting sidor. Framför allt skall det grävas guld i Usa. Likt landslaget i fotboll 1994 var det mycket hej och hå när de etablerade sig i Usa. YoY sjönk intäkterna med 9% och EBITDA med 20%. Fram till Q2-2018 steg antalet NDC(nyanskaffade kunder) men har sedan dess stadigt segat sig nedåt. Mindre antal nya kunder gör att allt annat lika, intäkterna framöver kommer att sjunka för Catena Media

Catena Media ligger längst ner i värdekedjan när de bygger och förvärvar olika siter och försöker driva trafik till spel och betting sidor. De lever idag på nåder av Google. Ändrar de på sina algoritmer så kan det slå hårt mot bolaget.

Huvudägaren Optimizer Invest passade på att skiva ut sig i omgångar. En som skivat in sig är ”Bodenholmaren”. Vem som kommer får rätt på lång sikt får tiden avgöra. Just nu står det 1-O till Optimizer gänget.

Själv så har jag en liten slurk i min tjänstepensionsdepå och IPS som jag köpte för ca 110 kr. I skrivande stund står aktien i ca 42 kr så det är inte alls någon bra affär.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *